Fyra dagar in och en fjärdedel avklarad!

(Mottaget 16/5)

Fredagen då vi lämnade Bermuda, blev en spännande morgon och förmiddag. De blåste upp med byar på 30 m/s och båtar draggade kors och tvärs, en båt hamnade dessvärre på land.. Vi klarade oss ganska bra faktiskt, draggade endast ett par meter i det värsta byarna, Så vi låg kvar och inväntade att vinden skulle lägga sig, kl 14 lättade vi ankare och satte kurs morot Horta, Azorerna 1800 NM. Vinden hade gått ner till under 10m/s, sjön var fortfarande lite stökig men vi ville ligga i hasorna på det tidigare lågtrycket som härjat på Bermuda under morgonen.

De har blåst gynnsamma vindar, en natt körde vi några timmar motor då vi visste att vinden skulle komma tillbaka, dyningen är ju dessvärre kvar rätt hög så det är segt att ligga och driva bara sedan kom vinden tillbaka på morgonen.

Vi har inte haft någon vidare tur med fiskandet, dock fick vi en fågel på kroken. Efter några omtumlande minuter fick vi loss kroken som satt sig i näbben. Fågeln klarade sig förvånansvärt bra och flög snabbt iväg och lär undvika segelbåtar med fisk på snöre..

Ett annat oflyt är att kaffepressen i glas gick i durken och då i tusen bitar, ja vi vet att en glaspress är att utmana ödet. Även då välte ett helt helt kaffepaket.. Och blev fuktig och fick därför slängas överbord.. Andreas fick varmvatten på ena låret men tack vare havet, så hade vi en oändlig möjlighet att kyla och de verkar som det inte blir något sår.

Natten som gick blixtrade de på långt håll och lös upp nattens mörker.

Jag och Maria stickar i bikini, så än har vi värme. Nu skall jag se om jag får ordning på hälen i mitt mönster på raggsockan jag håller på med…

Vår position 16 Maj klockan 1300UTC är : 33*42’94  N 056*12’43 W

Vi mår bra och är vid gott mod, om vi såg mycket flygfisk förra atlantkorsning så är det här uppe mer portugiska örlogsmän,- maneter som ligger och driver runt på ytan.

Fortsatt relativt varma hälsningar från oss på S/Y HavAnna!

NOTERING: Onsdagen 17/5 meddelade S/Y HavAnna att de seglat 10 000NM sedan de lämnade Sverige!!

2 tankar om “Fyra dagar in och en fjärdedel avklarad!

1. oj då så jobbigt med de hårda vindarna..håller tummarna för att det ska gå bra..ni är ju duktiga båda två så jag tror att ni fixar det bra..men sol o varmt är ju härligt..det kommer nog mer fisk snart..håller tummarna för det..här har sommaren kommit och det är sååå skönt idag..torsdag..jag väntar på att Elvin ska komma o sova över..jag är ledig i morron o vi ska busa o leka…..ha det gott kram mam

2. Vi kommer till Ponta Delgada Azorerna hotellAzoris Royal Garden den 6/6 – 13/6 det är den ön med flygplats!Tack för födelsedagskortet💓